مهدویت عاشورایی

وبلاگ شخصی عقیل امرالله پور

مهدویت عاشورایی

وبلاگ شخصی عقیل امرالله پور

مهدویت عاشورایی
طبقه بندی موضوعی

مقالات میشل فوکو : ارتش ، وقتی زمین می لرزد

يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۵، ۰۶:۱۱ ب.ظ

چکیده :

میشل فوکو از نظریه پردازان انقلاب است که سفرهایی قبل از پیروزی انقلاب و در وضعیت هیجان انگیز و انقلابی ایران به ایران داشته است وی بعد از بازگشتش به فرانسه مقالاتی در این خصوص نگارش داد که در نهایت این مقاله ها را با هم جمع آوری کردند و به زبان فارسی ترجمه شد و در کتابی به عنوان « ایرانی ها چه رویایی در سر دارند » چاپ شد . در ادامه و طی چند پست مطلب ، خلاصه ی این مقالات را از دیدگاه خواننده ی گرامی می گذرانم (در حقیقت شاید بتوان گفت این خلاصه ها بیان گزارشی از این مقالات باشد) . 

 

متن :

اولین مقاله در این کتاب با عنوان « ارتش : وقتی زمین می لرزد » می باشد.

مصنف در این بخش به زلزله ی طبس و بیانیه امام برای کمک به هم نوعان و ضمن انتقاداتی از سستی و بی عرضگی ارتش برای رسیدن به قدرت و دست به دست شدنش توسط روس ها و انگلیسی ها و آمریکایی ها ، از هم پاشیدگی ارتش برای سامان دادن به این هرج و مرج ها اشاره دارد و می گوید در ایران 4 ارتش وجود دارد :

  1. کسانی که در سراسر ایران مامور پاسداری و مدیریت هستند و نامشان را ارتش سنتی می گذارد
  1. گارد شاهنشاهی که در محل های خاصی تحصیل می کنند و همچنین در مکان های خاصی زندگی می کنند
  1. نیروهایی که دارای بهترین و به روز ترین تجهیزات نظامی است
  1. مستشاران آمریکایی که تعداشان به 30 یا 40 هزار نفر می رسد .

مصنف می گوید ارتش ایران هیچ وقت قدرت را نتوانسته در اختیار بگیرد غیر از رضاشاه که او هم انگلیسی ها پشت سرش بودند

همچنین وی اقتصاد و نظام ایران را بدون ساختار مستحکم و با برنامه می داند .

وی در ادامه ی انتقاداتش به ارتش می گوید اینان به شدت ضد مارکسیسم بودند و این مخالفت را ضمانت ملی گرایی تلقی می کردند . مصنف می گوید در بخشی از نامه ای از ارتش دیدم که در آن نوشته بود هیچ وقت نباید زنها و بچه ها را کشت مگر اینکه کمونیسم باشند بعد از این مطلب اشاره می کند که ارتشی که چنین باشد اگر فردا روزی در این مملکت اغتشاش بشود و حکومت موفق شود عامل این حرکات را کمونیسم بین الملل معرفی کند آیا فرض این نمی رود که بتواند به طور وسیعی در سرنوشت کشور دخالت کند ؟

وی می گوید ارتش به راه حلی ، اجازه ی ظهور می دهد یا جلوی آن را می گیرد اما خودش نمی تواند راه حلی بیابد . ارتش قفل است نه کلید و از دو کلیدی که مدعی بازکردن آنند در حال حاضر آنی که بهتر به این قفل می خورد کلید آمریکایی شاه نیست بلکه کلید اسلامی جنبش مردمی است .

نظرات  (۱)

احسنت 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی