مهدویت عاشورایی

وبلاگ شخصی عقیل امرالله پور

مهدویت عاشورایی

وبلاگ شخصی عقیل امرالله پور

مهدویت عاشورایی
طبقه بندی موضوعی

کفر بنیاد ناهنجاری های اجتماعی

سه شنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹ ب.ظ

از آیات قرآنی این معنا به دست می آید که رفتارهای ضد عقلانی و ضد ارزشی و اخلاقی، ریشه در کفر انسان دارد. هر چه دایره کفر و بنیاد آن گسترده تر و ریشه دارتر باشد، رفتارهای ضد هنجاری و اخلاقی از وی بیش تر خواهد بود.

خداوند یکی از اتهام هایی که بر کافران وارد می سازد این است که اینان به سبب همین کفر،‌ انسان های بی تقوایی هستند و نسبت به هیچ یک از منکرات و ضد ارزش های عقلانی و عقلایی پای بند نیستند. از این روست که بر خلاف حکم عقل و عقلاء که خواهان پای بندی به عقود و عهود و پیمان ها می شود، مردمانی پیمان شکن هستند و به هیچ عهد و عقدی پای بند نیستند . (وَ الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّار . رعد / 25) آنها که عهد الهى را پس از محکم کردن مى‏شکنند، و پیوندهایى را که خدا دستور به برقرارى آن داده قطع مى‏کنند، و در روى زمین فساد مى‏نمایند، لعنت براى آنهاست و بدى (و مجازات) سراى آخرت!

اصولا کفر عامل اصلی همه انحرافات و طغیان های آدمی علیه قوانین و مقررات اجتماعی و هنجاری است؛ از این روست که خداوند نسبت به هر گونه هم نشینی و معاشرت با نزدیکان کافر را جایز نشمرده است؛ زیرا دوستی و هم نشینی با نزدیکان کافر، موجبات انحرافات فکری و رفتاری آدمی می شود و آدمی را به کفر و طغیان می کشاند . (وَ أَمَّا الْغُلامُ فَکانَ أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشینا أَنْ یُرْهِقَهُما طُغْیاناً وَ کُفْرا . کهف / 80) و اما آن نوجوان، پدر و مادرش با ایمان بودند و بیم داشتیم که آنان را به طغیان و کفر وادارد!

نگاهی گذرا به آن چه بیان شد به خوبی روشن می شود که کفر بنیادهمه نابهنجارهای اجتماعی و رفتاری مردمان است که ریشه در بی خردی و فقدان خردورزی و یا لجاجت و عناد به شناخت خردمندانه دارد. بنابراین، برای درمان می بایست این عامل و ریشه های آن شناخته و درمان شود تا جامعه ای اسلامی و هنجاری داشته باشیم.

منبع :

www.tebyan-zn.ir

  • عقیل امرالله پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی