مهدویت عاشورایی

وبلاگ شخصی عقیل امرالله پور

مهدویت عاشورایی

وبلاگ شخصی عقیل امرالله پور

مهدویت عاشورایی
طبقه بندی موضوعی

مقالات میشل فوکو ؛ تهران : دین بر ضد شاه

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۸ ب.ظ

چکیده :

 میشل فوکو در این مقاله حرف های خواندنی در مورد قشر فقیر و پولدار و قشر مذهبی ها و لاابالی ها می زند و جمله خیلی قابل تاملی در مورد سازمان روحانیت شیعه دارد که در ادامه از نگاه خواننده گرامی می گذرانم .

متن :

وی در این مقاله جامعه را به دو قسمت شمالی و جنوبی و ثروتمند و فقیر تقسیم می کند وی در ادامه دو جریان را مقابل هم می بیند و می گوید روستاییانی که اصلاحات ارضی فرارشان داده و به شهر آمده اند و شهریانی که مقهور شهرسازی شده اند و آنها را از شهر بیرون کرده است . بعد از این آماری می دهد مبنی براین که در طی 10 سال جمعیت شهری از 9 میلیون به 17 میلیون رسیده است

وی گزارشی از روزهای جمعه ی این دو طیف می دهد و می گوید که شمالی ها به سمت شمال می روند و جنوبی ها به سمت ری و شاه عبدالعظیم (نواده ی امام حسن) که وی به اشتباه شاه عبدالعظیم را از نوادگان امام رضا (ع) می داند .

 

فوکو همچنین به عشق و علاقه ی مردم نسبت به شاه عبدالعظیم نیز اشاره می کند و می گوید وقتی این اشتیاق ها را دیدم به خود گفتم شاید اینکه غرب می خواهد این ایمان را از مردم جدا کند کار بیهوده هست . فوکو می گوید البته شاه هم می خواسته هر جور شده کمی از این اشتیاق را هم برای خود بردارد لذا در همان اطراف مقبره ای برای پدرش درست کرده و جاده ی عریضی تاسیس کرده و از هیاتهای خارجی در آنجا استقبال کرده تا کلاهی برای خود بدوزد اما موفق نشده است

وی در جواب کسانی که می گویند مردم ایران به این خاطر از مساجد و امامزادگان استقبال می کنند که پناهگاه دیگری ندارند ، می گوید که چنین نیست و اسلام این استقبال را به سبب خشکی و بی تحرکی خود به دست نیاورده است و بعد نمونه هایی از این اسلام خواهی را مثال می زند مثل اجتماعات روحانیون در بهشت زهرا که به مناسبت یاد شهدا برگزار می شد و همچنین تابلوهایی که دست مردم بود و شعارهایی که جوانان می دادند که اسلام ، اسلام - خمینی تو وارث حسینی و ...

البته وی باز بعنوان شاهد از اربعین ها نام می برد اما تقدم و تاخر آنها را اشتباه بکار می برد وی می گوید قیام تهران بخاطر چهلم مردم آبادان بوده ، قیام تبریز بخاطر چهلم مردم اصفهان و قیام اصفهان بخاطر چهلم مردم قم . و حال اینکه قیام 29 تبریز بعد از قیام 19 قم بود و ....

فوکو بعد از اشاره به مصاحبه ای که با آیت الله شریعتمداری دارد و وی به فوکو گفته بوده : ما منتظر مهدی هستیم اما هر روز برای استقرار حکومت خوب مبارزه می کنیم ، می گوید تشیع ، پیروان خود را مدام در برابر قدرتهای مستقر به نوعی بی قراری مسلح می کند و در آنها شوری می دمد که هم سیاسی است و هم دینی .

وی درباره ی روحانیت هم حرف های شنیدنی دارد وی می گوید : در روحانیت شیعه ، مرجعیت دینی تابع سلسله مراتب نیست بلکه هرکسی از مردم از هر مرجعی که بخواهد پیروی می کند . این نکته حتی درباره ی کوچکترین اجتماعات هم صادق است و آخوندهای محله و ده کسانی را دور خود جمع می کنند که به سمت سخنان آنها کشیده شده باشند و اسباب معایشان هم همین مردمِ داوطلب فراهم می کنند ...... باید گفت ملاها به معنای پوپولیستی کلمه ، انقلابی نیستند .

فوکو می گوید مذهب شیعه شکلی است که مبارزه ی سیاسی ، همینکه لایه های مردمی را بسیج می کند به خود می گیرد و از هزاران ناخرسندی ، نفرت ، بینوایی و سرخوردگی یک نیرو پدید می آورد و دلیلش هم این است که خودش یک صورت بیان است ، یک شیوه ی با هم بودن است ، نوعی گفت و شنود است ، چیزی است که از راه آن می توان صدای خود را به گوش دیگران رساند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی